Intrebari frecvente

Limita de credit si Risk Scoring

  1. Care sunt motivele neacordarii unei evaluari de risk?
     ICAP nu calculeaza evaluare de risc (N.C. – Not Calculated) pentru:


    • Forme juridice diferite de SA, SRL, SRL-D, SCS si SNC

    • Companii neinregistrate la Registrul Comertului

    • Sucursale (fara personalitate juridica)

    • Companii infiintate in ultimul an

    • Companii aflate in procedura deschisa de insolventa

    • Sectoarele CAEN 64, 65, 66 si 84

    • Companii cu cifra de afaceri si total venituri operationale sub 10,000 RON

    • Companii care nu au depus bilant pentru ultimii doi ani sau au depus bilant de lichidare

  2. Care sunt motivele neacordarii limitei de credit?
     ICAP nu calculeaza limita de credit pentru:


    • Forme juridice diferite de SA, SRL, SRL-D, SCS si SNC

    • Companii neinregistrate la Registrul Comertului

    • Sucursale (fara personalitate juridica)

    • Companii infiintate in ultimul an

    • Companii aflate in procedura deschisa de insolventa

    • Sectoarele CAEN 64, 65, 66 si 84

    • Companii cu cifra de afaceri si total venituri operationale sub 10,000 RON

    • Companii care nu au depus bilant pentru ultimii doi ani sau au depus bilant de lichidare

  3. Ce inseamna risk scoring NC?
    N.C. (Not Calculated / Fara Scoring) nu reprezinta o clasa de risc, ci cuprinde companiile carora nu li se poate atribui o clasa de risc.
  4. Ce inseamna risk scoring NT?
    N.T. (Not Trading / Fara Activitate) nu reprezinta o clasa de risc, ci cuprinde companiile care si-au incetat activitatea comerciala. Icap incadreaza in aceasta categorie companiile cu status de faliment, lichidare, dizolvare, radiere sau intrerupere temporara de activitate.

Statusi

  1. Ce reprezinta statusul Icap?
    "Statusul Icap" este sumarizarea efectuata de catre ICAP pe baza statusilor RECOM. Aceasta reprezinta traducerea situatiei companiei.
  2. Ce reprezinta statusul Icap “functiune cu semnale”?
    Acest staus este atribuit companiilor care desi sunt in functiune la Registrul Comertului au inregistrat un semnal/o atentionare care poate avea un impact negativ asupra societatii. Cele mai intalnite semnale sunt: certificat de inmatriculare preschimbat, sediu expirat, trimitere in judecata, urmarire penala, mandat administratori expirat.
  3. Ce reprezinta statusul recom “functiune, urmarire penala”?
    Prin statusul “Urmarire penala “ Codul Penal prevede ca societatile comerciale pot raspunde penal si pot fi trimise in judecata pentru infractiuni cum ar fi evaziune fiscala sau inselaciune. Ordonanta de urgenta nr. 216/2008 vine in contextul in care, prin Legea nr.278/2006 pentru modificarea si completarea Codului penal, precum si pentru modificarea si completarea altor legi, s-a instituit posibilitatea tragerii la raspundere penala a persoanelor juridice pentru infractiunile savarsite in realizarea obiectului de activitate sau in interesul ori in numele acesteia, in scopul prevenirii si combaterii faptelor prevazute si pedepsite de legea penala, ce pot fi comise de catre persoanele juridice. Persoanele juridice, cu exceptia statului, a autoritatilor publice si a institutiilor publice care desfasoara o activitate ce nu poate face obiectul domeniului privat, raspund penal pentru infractiunile savarsite in realizarea obiectului de activitate sau in interesul ori in numele persoanei juridice, daca fapta a fost savarsita cu forma de vinovatie prevazuta de legea penala. Raspunderea penala a persoanei juridice nu exclude raspunderea penala a persoanei fizice care a contribuit, in orice mod, la savarsirea aceleiasi infractiuni.
  4. Dar “fuziune prin absorbtie”?
    Fuziunea prin absorbtie este operatiunea prin care se realizeaza o concentrare a societatilor comerciale. Absorbtia consta in asimilarea de catre o societate a uneia sau mai multor societati comerciale, care isi inceteaza activitatea. In urma unui proces de fuziune societatea absorbanta ramane inregistrata la Registrul Comertului cu status functiune, in timp ce societatea absorbita, devine: radiata - fuziune prin absorbtie. In timpul unui proces de fuziune prin absorbtie ambele societati au statusul fuziune prin absorbtie (atat societatea absorbanta, cat si societatea absorbita).

Procese

  1. Ce reprezinta functia intimat intr-un proces comercial/insolventa?
    Intimatul este parte a unui proces care se afla in situatia unui parat in caz de recurs sau in alta cale de atac. Persoana impotriva careia se declara recursul. In procesul penal, in calitate de intimat poate sa apara inculpatul sau partea responsabila civilmente.
  2. Dar recurent?
    Recurentul este participantul care formuleaza recurs impotriva unei sentinte judecatoresti.
  3. Cum pot afla daca procesul de insolventa a fost deschis impotriva clientului meu?
    Companiile impotriva carora se deschid dosare de insolventa au functia de debitor sau parat in procesul respectiv. In cadrul unui recurs/apel o companie poate avea fie functia de recurent, fie cea de intimat. In aceasta ultima situatie se recomanda verificarea calitatii companiei in procesul de fond.
  4. Care este diferenta dintre o procedura de insolventa si un proces de insolventa?
    Procesul de insolventa reprezinta o actiune in justitie creata pentru a solutiona o disputa intre doua entitati in care creditorul/creditorii are/au de incasat o creanta al carei prag depaseste suma de 40.000 RON. Procedura insolventei reprezinta un ansamblu de actiuni reglementate prin care se urmareste plata datoriilor debitorului aflat in stare de insolventa fata de creditorii sai. Este o procedura colectiva la care participa toti creditorii recunoscuti ai debitorului aflat in insolventa in scopul obtinerii fondurilor banesti pentru plata datoriilor acestuia. O companie poate ajunge in procedura insolventei atunci cand in urma procesului de insolventa instanta de judecata considera sa societata este in incapacitate de plata, iar actiunea formulata de catre creditor/creditori este indreptatita. De multe ori, starea de insolventa este confundata cu starea de faliment. Un debitor ajuns in stare de insolventa are posibilitatea, daca intruneste anumite conditii expres prevazute de lege, sa intre intro faza de reorganizare a activitatii, pe baza unui plan aprobat de creditori si confirmat de judecatorul syndic. Daca activitatea astfel reorganizata este profitabila si permite plata tuturor creantelor, conform termenelor si conditiilor stabilite in plan, atunci debitoarea iese din starea de insolventa, isi mentine personalitatea juridica, urmand sa isi desfasoare activitatea in continuare fara interventia administratorului judiciar sau a judecatorului sindic. Daca activitatea reorganizata nu respecta planul atunci debitoarea iese din faza de reorganizare si intra in faliment. In acest moment activitatea debitoarei trece sub comanda lichidatorului judiciar, care va proceda la evaluarea bunurilor si valorificarea lor urmand a plati creantele din sumele astfel incasate. Dupa finalizarea procedurii de valorificare a bunurilor, debitoarea va fi radiata din registrul in care este inmatriculata, deci isi va inceta existenta.

Incidente de plata

  1. Ce reprezinta un incident de plata?
    Incidentul de plata reprezinta o situatie in care se afla o persoana fizica sau juridica, client al unei banci, atunci cand nu-si indeplineste intocmai si la timp obligatia asumata de a efectua plata unui instrument de plata introdus in circuitul bancar. Exista 3 instrumente de plata: cecuri, cambii si bilete la ordin.

Alte intrebari

  1. Ce reprezinta “data ultimei actualizari la Recom”?
    "Data ultmei actualizari la Recom" reprezinta data ultimei modificari inregistrata de catre companie la Registrul Comertului. Aceasta poate fi pentru modificarea statusului sau a oricaror date privind compania (actionari, administratori, activitate, capital, etc).